Maşini uitate : Daewoo Espero


Espero1

 

Câţi dintre noi visam la un Espero la mijlocul anilor ’90? În acei ani, dacă deţineai un Daewoo Espero era un semn că ai un nivel de trai ceva mai superior populaţiei de rând. Producţia acestuia la Craiova a început în anul 1995, odată cu Cielo şi era cel mai modern şi scump automobil produs în România în acea perioadă. Dar istoria lui nu a început în 1995 la Craiova, ci cu câţiva ani în urmă.

De fapt, Espero a fost lansat în 1990 şi a fost fabricat, pentru început, în Coreea de Sud pe o platformă de tip J preluată de la General Motors, mai exact de la Opel Ascona. Din 1995, producţia s-a extins în fabricile din Polonia şi România. Probabil cel mai important detaliu referitor la Espero este designul semnat de Bertone, un motiv de mândrie pentru poporul român. Acest lucru se poate observa şi din asemănarea cu Citroen Xantia, un alt model desenat de Bertone.

Partea frontală ascuţită nu mai oferea aceeaşi agresivitate ca la Cielo, dar era mult mai elegantă. De altfel, Espero venea echipat cu faruri cu sticlă clară, fiind astfel printre primele modele din lume ce au adoptat acest tip de faruri, devenit o regulă generală şi un simbol al modernităţii în industria auto de după anul 2000.

 

Espero2

 

Designul elegant şi fluid se continua şi la partea din spate unde cel mai notabil detaliu erau stopurile ce se întindeau pe toată suprafaţa părţii dorsale şi semnalizările duble. De altfel, acest tip de design al stopurilor aduceau aminte de maşinile americane ale perioadei apropiate.

 

Espero3

Din partea laterală, puteam remarca din nou fluiditatea şi eleganţa designului, marcate de geamurile duble din partea inferioară. Din păcate, acest artificiu de design a condus la micşorarea geamului principal al uşii din spate care era complet inestetic atunci când acesta era coborât.

Mergând spre detalii tehnice, nu pot să nu amintesc faptul că Espero a fost un autoturism foarte apreciat pentru ţinuta de drum. Aceasta oferea un comportament neutru în viraje, maşina fiind foarte stabilă şi uşor de controlat. Frânele, deşi nu erau dotate cu un sistem ABS, erau bine dozate şi eficiente, blocând roţile doar foarte aproape de sfârşitul cursei pedalei de frână. De asemenea, Espero era foarte generos cu pasagerii în ceea ce priveşte spaţiul interior şi volumul portbagajului, acesta măsurând nu mai puţin de 560 litri, o valoare extraordinară pentru o maşină de clasă medie a acelor vremuri.

 

Espero4

 

Spaţiul interior generos se datora şi lungimii maşinii care măsura 4,61 m. Lăţimea se încadra în limitele clasei din care Espero făcea parte (1,71 m), dar dinamicitatea maşinii se datora şi înălţimii de doar 1,38 m. De altfel, înălţimea redusă a lui Espero a avut o contribuţie importantă şi la stabilitatea atât de apreciată a acestuia pe şosea.

În România, Espero a fost oferit împreună cu agregate ce foloseau exclusiv benzina ca şi combustibil : un motor de 1,8 litri şi 95 CP şi un altul de 1,5 litri şi 90 CP. De altfel, acesta din urmă a fost şi cel mai vândut pe piaţa autohtonă. Arhitectura motorului era modernă, acesta fiind complet capsulat cu două axe cu came în cap şi cu injecţie multipunct. Un alt detaliu foarte apreciat la Espero a fost cutia de viteze foarte bine etajată şi plăcută în utilizare şi silenţiozitatea motorului de 1,5 litri, la 120 km/h acesta înregistrând un nivel de zgomot de doar 67 dBA! De asemenea, a fost oferită şi o cutie automată cu 4 trepte, dar aceasta nu a fost foarte apreciată pe piaţa internă având, în acelaşi timp, şi mici probleme cu schimbarea treptelor la timp.

Consumul urban se situa undeva în jurul valorilor de 9,5 – 11 litri / 100 km, iar cel extraurban între 5,2 şi 8,9 litri / 100 km în funcţie de viteza de deplasare şi de stilul de condus. Poate că aceste valori nu sunt aşa impresionante azi, dar în acei ani când combustibilul era mult mai ieftin, aceste valori erau mai mult decât satisfăcătoare. La capitolul minusuri putem nota greutatea redusă a maşinii raportat la clasa din care face parte (1100 kg) şi roţile standard de mici dimensiuni (14 inci). Viteza maximă se cifra undeva în jurul valorii de 170 km/h.

 

Espero5

 

Interiorul se prezenta elegant şi modern, cel mai extravagant detaliu fiind gurile de ventilaţie laterale amplasate pe panourile uşilor şi nu în structura tabloului de bord. Consola centrală era aproape identică cu cea de la Cielo, dar dotările de confort se prezentau ca în orice altă limuzină de clasă medie. Dintre acestea enumerăm cele 4 geamuri electrice, oglinzi electrice, portbagaj şi buşon de rezevor cu deschidere din interior, volan reglabil pe înălţime, aer condiţionat, ABS şi dublu-airbag. Din păcate, airbag-urile şi ABS-ul nu au fost incluse pe lista dotărilor suplimentare ale modelelor fabricate în România.

În Coreea de Sud, producţia lui Espero a fost oprită în anul 1997, locul său fiind luat de un nou model intitulat Leganza. În România, producţia a mai continuat încă 2 ani, până în 1999 când a început asamblarea înlocuitorului său şi în fabrica de la Craiova.

Reclame

7 comentarii la “Maşini uitate : Daewoo Espero

    • Şi eu am aflat asta tot azi şi am fost la fel de surprins. Mereu am avut impresia că se fabrică din 1995 şi chiar mă întrebam cum de fusese fabricat doar 4 ani până în 1999. Totuşi, se pare că a stat aproape 10 ani în producţie 🙂

  1. Salut! Vad ca nu ai precizat de Espero de 1998 cmc, este fabricat in Germania si are un singur ax cu came, care vine si cu tapiterie de piele!

    • Uite că asta nici nu ştiam şi nici nu auzisem vreodată. Şi chiar sunt citit în domeniul auto de 16 ani. Dacă ai dreptate, atunci felicitări 🙂 Ştiam că a fost fabricat în Coreea de Sud, Iran şi Polonia, pe lângă România.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s